Coffee Table Books

Hamborg Guide

I vinterferien var jeg en weekendtur i Hamborg, og da jeg selv før afrejse, gjorde meget brug af travel-guides, så tænkte jeg at jeg ville bidrage med min egen version.

TRANSPORT

Vi kørte afsted fredag formiddag ca. 11:30. Vi valgte at køre over Storebæltsbroen, det er dog lidt flere kilometer men prisen på færgen var markant højere. Jeg tror vi ankom ved 16-17 tiden måske, kan ikke lige helt umiddelbart huske det. Under vores hotel var der privat aflåst p-kælder, så den gjorde vi brug af under opholdet. Det var rigtig dejligt bare at kunne tage elevatoren ned i kælderen og så var bilen der.

HOTEL

Det er altid mig der finder rejser derhjemme, så derfor brugte jeg et par dage på at finde det rigtige hotel. Vi valgte at bo på hotel Barcelo Hamburg – Så lækkert hotel! Morgenmad var dog enormt overpris så vi valgte at spise morgenmad ude i stedet. Vi boede i et Deluxe-værelse. Sengen var rigtig stor og der var 3 forskellige hovedpuder til hver at vælge imellem. Det var bare et rigtig dejligt hotel. Super centralt, nemt med parkering, nemt at checke ind og lige den indretnings stil vi godt kan lide. Badeværelset var åbent så man skal lige være obs på at wc’et er bag en skydedør, uden lås vel at mærke. Rigtig lækkert med det vildt store brusehoved. Klart et hotel jeg/vi vil bo på igen.

Ferdinandstraße 15

WHERE TO EAT & DRINK

Den første aften spiste vi wienerschnitzel på Gassenhaur som ifølge Google skulle være det bedste/et af de bedste steder i Hamborg at få wienerschnitzel. Kostede omkring 160 kr per person for schnitzel, ovnstegte kartofler,valgfri sauce og lidt andet tilbehør. Rigtig lækkert, dog lidt svært at finde parkering i området fordi det ligger lige ved Reeperbahn.

Gassenhaur – Kastanienallee 32

Samme aften efter vi havde spist, gik vi en tur hen til en cocktail bar / restaurant der ligger lidt derfra, ved navn East. Super lækkert sted, de har en rigtig flot sushi restaurant tilknyttet hotellet. Der fik vi nogle rigtigt lækre drinks. Rimelige priser på cocktails, jeg fik 2 og kunne ihvertfald godt mærke det 🙂

East Hamburg – Simon-von-Utrecht-Straße 31

Lørdag morgen havde jeg hjemmefra bestilt bord på en rigtig lækker (og populær!) morgenmadsrestaurant. Vi fik vafler med friske bær, sirup, nutella, flormelis og creme. Dertil friskpresset appelsinjuice. Det var virkelig lækkert! De er meget kendt for deres kaffe som de vidst ved en masse om at brygge, jeg satte mig ikke så meget ind i det, da jeg så at de havde vafler. I gå afstand til vores hotel så det var dejlig nemt. Generelt var vi rigtig heldige med vejret hele weekenden, vi havde fuld sol og plusgrader så det var skønt. De havde også en masse andet “insta-venligt” mad, avocado toast, Acai bowl, pocheret æg osv. Man skal klart bestille bord i god tid, der var helt fuldt da vi kom og kø ud på gaden. Vaflerne kostede omkring 55 kr stk.

Efter vi havde spist morgenmad, bookede vi spontant billetter til en fodboldkamp (…) som vi så skulle se samme eftermiddag. Jeg går egentligt på ingen måder op i fodbold, men jeg blev alligevel overrasket over at 45 tusinde mennesker var inde og se en fodboldkamp lørdag eftermiddag. Det var ret koldt for mit vedkommende, jeg havde ikke helt klædt mig efter anledningen men det gik nu alligevel. Jeg måtte også erkende efterfølgende at det var rigtig sjovt at se kampen, det eneste ærgerlige var at alle mad bodene kun tog imod kontanter, og det havde vi overhovedet ikke tænkt på. Det var derfor komplet umuligt at få noget at spise eller drikke, så hav lige det i tankerne hvis fodboldkamp står på agendaen. Vi bestilte billetterne online via deres hjemmeside, og kunne hente dem i en kuvert på stadion inden kampen startede.

Om aftenen havde jeg hjemmefra bestilt bord på en vildt lækker restaurant. Det er den restaurant i Hamborg der ligger højest oppe. Jeg er enormt højdeskræk, så det var egentligt lidt en dum idé at bede om et bord lige ved vinduet, men det fik vi altså, og det var klods op af vinduet. Meget skræmmende for mit vedkommende, men det lykkedes efter lidt vin at kunne slappe lidt af. 🙂

Vi fik 400 g Chateau Briand (oksemørbrad) med fritter, trøffelbearnaise, asparges med parmesan og rucola og til dessert Crème brûlée og is. Det var simpelthen så lækkert! Rigtig dejlig hvidvin til maden og også cocktails efter. Det blev omkring 1000 kr for det hele, hvilket jeg synes er rimeligt. Vi tog en taxa derhen fra hotellet, som kostede omkring 80 kr. Hvis man selv kører derhen har de en parkeringskælder tilknyttet. Jeg bookede bord ca en måned før i deres onlinebooking, hvor jeg skrev at vi ønskede et bord ved vinduet. Kan stærkt anbefales.

Clouds Hamburg – Reeperbahn 1

Jeg har en lang liste med steder i min telefon som vi ikke nåede at besøge, de kommer her: